Buddha figurer betydning

Buddha figurer generelt

En meditativ figur er en daglig påmindelse om at tænke ædle tanker og hvile i hjertet.
En buddha-statue er f.eks. en afbildning af en bevidsthedstilstand og ikke et forsøg på at afbilde den historiske Buddha, Siddhartha Gautama.
Buddha-figurer udtrykker dels høj spirituel lykke og dels sublim meditativ stilhed.

Buddha betydning

Hver figur fortæller om væsentlige begivenheder i Buddhas liv.

Hvilke “buddha-dag” er du født ?

lucky-day-buddha-7-days-set

 

Søndag
På den første dag i ugen, søndag, ser man Buddha stående med hænderne krydset med højre hånd over venstre over underlivet, mens han overvejer, hvad han skal stille op med sin “oplysning”, men beslutter til sidst, at han vil fortælle andre om vejen til oplysning.

søndag

Mandag
Om mandagen ses Buddha med højre arm løftet for at signalere “stop”, hvilket er for at forebygge ulykker.

mandag

Tirsdag
Tirsdag ligger Buddha ned og støtter sit hoved på højre arm, og det handler om, at en “kæmpe” ikke ville bøje sig for Buddha, men endte med at gøre det.

Liggende Buddha i Nirvana positur.
Det fortælles også, at da Buddha i en alder af 80 år vidste, at tiden var nær, så gav han de sidste instruktioner til sine disciple, lagde sig i denne stilling og forlod sin fysiske inkarnation.

tirsdag

Onsdag
Onsdag morgen står Buddha med en skål, som han gik rundt og samlede almisser i, efter han havde besøgt sin far.

Og onsdag aften, altså ikke samme aften, trak Buddha sig tilbage i en skov, fordi han var træt af splittelse blandt munkene. Her møder en abe og en elefant op, og derfor ses de foran den siddende Buddha.

onsdag

Torsdag
Figuren for torsdag er nok den mest udbredte statue, hvor han ses i yogastilling med højre ben over venstre samt højre hånd over venstre, mens han mediterer over årsagen til lidelse og dens ophør, indtil han til sidst når frem til fuld oplysning.

torsdag

Fredag
Fredag står Buddha op med hænderne krydset foran brystet, igen med højre hånd foran ventre, mens han tænker over, hvordan han kan forklare andre om årsagen til al lidelse.

fredag

Lørdag
Lørdag er en lidt mere forunderlig statue, hvor man atter ser Buddha meditere i den traditionelle yogastilling for at nå frem til oplysning, men denne gang under en kobra. Det er den slangeagtige konge af Naga, Mucalinda, som kom op af jorden for at beskytte Buddha mod en voldsomt uvejr.

lørdag

Buddhaers holdninger varierer fra land til land eller hjemegn og har ofte forskellige tolkninger / symbolske betydninger.
En Buddha siddende i lotus-stilling eller siddende på lotus blade og røddene i jorden symboliserer ofte lidelser.
Peger lotus plantens blade op mod himlen symboliserer det at sandheden er opnået (Nirvana).
En stående Buddha med hænderne foran brystet kan symbolisere at Buddha’en tildeler velsignelser.
En liggende Buddha kan symbolisere død og det at nå Nirvana.

Hvad er Mudra ?

På Sanskrit kaldes disse håndbevægelser mudra. Mudra betyder “seal”, eller “symbol.
Mudra der er dybest set en hånd kropsholdning . En Mudra bruges som regel i kombination med en yogastilling , og afhængig af fokus for den dag , kan du ende contorting din hånd og fingre i et utal af måder.

Buddhaens hånd- og fingerstillinger betegnes “Mudras” og har deres helt eget og meget omfattende symbolik.

NAMASTE

namaskara

Hændernes position er kendt som Namaskar Mudra. (Mudra betyder en bestemt håndbevægelse eller position.)
Namaste er den øst-asiatiske måde at hilse på. Håndfladerne mod hinanden og med fingerspidserne pegende opad. Hænderne er generelt holdes på niveau med maven eller lår, højre over venstre, håndfladerne opad, fingre udvidet og tommelfingre røre ved spidserne.

Ordet “namaste” er sanskrit og betyder “jeg hilser det guddommelige i dig”. Med andre ord “jeg ærer og respekterer dig på forhånd, selv hvis jeg ikke kender dig og måske ikke forstår eller er enig med dig”. En meget smuk og spirituel måde at hilse sine medmennesker på. I modsætning til dette er det tankevækkende, at vi i vesten traditionelt giver hinanden hånden til hilsen for at vise, at vi ikke har våben i hænderne.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Buddha med Namaskara Hand gestus?
Din vigtigste indgang: spisestue eller stue eller hjemmekontoret .

https://www.youtube.com/watch?v=InrrhjTrRmE

 

ABHAYA MUDRAI

abhaya abab2

Abhaya Mudra – ‘Beskyttelse’: Højre hånd er løftet til skulderhøjde og håndfladen vender frem, venstre hånd vender ned med håndfladen fremad. Denne mudra giver beskyttelse og fjerner frygt.

Hvad er Abhaya Mudra? Abhaya er oversat fra sanskrit som frygtløshed. Den Abhaya Mudra er lavet med den åbne håndflade af højre hånd strækker sig udad på brystet niveau eller lidt højere. Hvis du ser på denne Buddha hånd gestus, eller mudra, vil du også føle energien af ​​beskyttelse, fred og en følelse af stærk, dyb indre sikkerhed. En kraftfuld feng shui indretning tilføjelse til ethvert hjem!
Buddha med højre arm løftet for at signalere “stop”, hvilket er for at forebygge ulykker.”

Stående Buddha med håndstillingen Abhaya Mudrai som symboliserer beskyttelse.

Hvad er Abhaya Mudra? Abhaya er oversat fra sanskrit som frygtløshed. Den Abhaya Mudra er lavet med den åbne håndflade af højre hånd strækker sig udad på brystet niveau eller lidt højere. Hvis du ser på denne Buddha hånd gestus, eller mudra, vil du også føle energien af beskyttelse, fred og en følelse af stærk, dyb indre sikkerhed.

Hvad er den bedste feng shui placering for Abhaya Mudra Buddha?
Hovedindgangen i dit hjem eller i stuen.

 

VAJRAPRADAMA MUDRA

sb10065458e-001

Højre hånd er løftet til skulderhøjde og håndfladenvender frem, venstre hånd vender ned med håndfladen fremad. Denne mudra giver beskyttelse og fjerner frygt.

Hvad er Vajrapradama Mudra? Typisk oversættes som Mudra af urokkelige selvtillid, denne hånd gestus fremkalder så meget mere. Eller i det mindste, ikke hvad vi normalt forstår som selvtillid. De første ord, der kommer til at tænke på, når man ser på denne smukke Buddha gestus er: “Jeg kommer med fred, fordi jeg er fred.”

Det udstråler en glødende flod af de smukkeste gyldne energi – blød, venlig, strålende, meget healing, stadigt varig. Jeg tror vi kan kalde det gestus tillid til Selvet, det virkelige selv, der er ét med den guddommelige energi.

Når denne tillid er der, bliver Heart den stærkeste kommunikator. Dette er, hvad denne Buddha Mudra fremkalder – styrke og tillid i hjertet.

 

BHUMISPARSA MUDRA

Bhumisparsa Mudra bu

En af de smukkeste håndstillinger i den buddhistiske ikonografi. Bhumisparsa mudra siges at være Buddhas hånd gestus, da han opnåede oplysning. Det repræsenterer urokkelig styrke og hans engagement til befrielse, som hjalp at overvinde mørket (Mara).

Bhumisparsa Mudra – “Jorden er vidne”. Det var den måde Buddha sad på, da han blev oplyst. Højre hånd hviler på knæet og fingrene peger mod jorden. Venstre hånd ligger i skødet og håndfladen vender opad. Symbolet er, at den højre hånd kalder jorden som vidne på Buddhas oplysning. Jorden i denne forbindelse er “moder jord” – altså det kvindelige og det naturlige. Denne figur er også symbol på, at oplysning ikke er noget fjernt eller eksotisk, men her og nu.

Den mest kendte historie relateret til dette Mudra refererer til Buddha kald på jorden gudinde Prithivi eller Vasumdhari til at komme og være vidne til hans perfekte viden ved at røre jorden.

Den Bhumisparsa Mudra angiver det tidspunkt, hvor han ophørte med at være en Bodhisattva og blive Buddha. Han gjorde det, fordi Mara, den onde, mens angribe Buddha med sin firedoblet hær, udfordrede ham ved at sige, at der ikke var nogen krop nær ved hånden til at være vidne til hans opnåelse af perfekt viden eller oplysning. Buddhistisk ikonografi og malerier viser de scener, hvor Mara forsøgte at forføre Buddha gennem hans tre smukke datter ved navn Desire, Pleasure og lidenskab, da dette mislykkedes Mara selv også angrebet Buddha ved at skyde pile mod ham og hans hær af tilhængere er repræsenteret som dæmoner, når dette mislykkedes den dæmon hær angreb Buddha med hvirvelvind, oversvømmelser og jordskælv.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Bhumisparsa Buddha Hand gestus?
Centrum af dit hjem eller hovedindgangen.

 

DHYANA MUDRA

dhyana

Hvad er Dhyana Mudra “Meditation” ? Dhyana, eller Samadhi Mudra, er den håndbevægelse, der fremmer energien af meditation, dyb kontemplation og enhed med højere energi.

Den kredser om energi skabt af trekanten (dannes, når tommelfingrene på de to hænder røre) fremmer også en udrensning af urenheder på et æterisk plan. Bare ved at se på denne Buddha hånd gestus (endsige praktiserer det!) Man kan forbinde til den energi af dyb fred og ro.

Buddha i meditationsstilling – Dhyana Mudra – “Meditation”. Begge hænder hviler i skødet, håndfladerne vender opad, de to tommelfingre rører hinanden og en cirkel af dyb og fredfyldt energi er skabt.

Meditation Buddha – begge hænder hvilende på skødet med håndfladerne opad. Kendt som Amitabha, han er den ældste blandt de fem transcendentale buddhaer, som bevogte de fem retninger (nord, øst, syd, vest og centrum). Amitabha oversætter som grænseløse lys, eller uforståeligt.

Hvad er Dhyana Mudra? Dhyana, eller Samadhi Mudra, er den håndbevægelse, der fremmer energien af meditation, dyb kontemplation og enhed med højere energi.

Den kredser om energi skabt af trekanten (dannes, når tommelfingrene på de to hænder røre) fremmer også en udrensning af urenheder på et æterisk plan. Bare ved at se på denne Buddha hånd gestus (endsige praktiserer det!) Man kan forbinde til den energi af dyb fred og ro.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Buddha med Dhyana Hand gestus?
Meditation værelse eller  centrum af hjemmet.

 

VITARKA MUDRA

Vitarka Buddha Statue with Vitarka Mudra vitarka

Vitarka Mudra – ‘Videregivelse af Buddhas lære’: Et symbol på den ordløse transmission af Buddhas lære. Højre hånd er løftet til skulderhøjde med håndfladen fremad, og venstre hånd hviler i skødet med håndfladen opad.

Hvad er Vitarka Mudra? Vitarka mudra tolkes som hånd gestue der fremkalder energi undervisning og intellektuel diskussion, eller argument. Det meste føles som transmissionen af ​​en bestemt undervisning med ingen ord, og cirklen dannet af tommel-og pegefinger skaber en konstant strøm af energi / information.

Tæt på Abhaya Mudra , den energi, skabt af denne håndbevægelse giver mulighed for en overførsel af viden i et beskyttet måde, uden at blive hæmmet af frygt.

Beskyttelse / Peace Buddha – siddende i gestus frygtløshed (Abhaya Mudra), hvilket er hvor den højre hånd let forhøjet, håndfladen udad, også kaldet gestus forsagelse. Abhaya på sanskrit betyder frygtløshed; denne mudra symboliserer beskyttelse, fred og bortvejre frygt. Buddhister normalt sted figurer af buddhaer og Bodhisattvas på deres Altre. Bukke og tilbyder røgelse på disse altre udtrykker ønske om at manifestere, inde i os selv, de store spirituelle kvaliteter af statuerne.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Vitarka Mudra Buddha?
På hjemmekontoret eller bibliotek / studie.

 

VARADA MUDRA

Varada Mudra varada

Hvad er Varada Mudra? Varada mudra udtrykker energien af medfølelse, befrielse og et udbud af accept. Denne mudra er lavet med venstre hånd, og oftest kan du se det i sammenhæng med andre mudras, såsom Bhumisparsa eller Abhaya mudra, for eksempel.

Denne mudra kaldes også en velsignelse-ydelse mudra, fordi det hjælper skænke en bestemt kvalitet af energi, man kunne søge fra et oplyst væsen. Ofte kan du se en hellig form, såsom en mandala, eller et øje i håndfladen af ​​Buddha hånd. Det giver desuden udtryk for den forfinede og kraftfulde energi, der udgår fra et oplyst væsen gennem hans eller hendes hænder.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Buddha med Varada Hand gestus?
Northwest bagua område af dit hjem eller kontor.

Hvad er Vajrapradama Mudra? Typisk oversættes som Mudra af urokkelige selvtillid, denne hånd gestus fremkalder så meget mere. Eller i det mindste, ikke hvad vi normalt forstår som selvtillid. De første ord, der kommer til at tænke på, når man ser på denne smukke Buddha gestus er: “Jeg kommer med fred, fordi jeg er fred.”

Det udstråler en glødende flod af de smukkeste gyldne energi – blød, venlig, strålende, meget healing, stadigt varig. Jeg tror vi kan kalde det gestus tillid til Selvet, det virkelige selv, der er ét med den guddommelige energi.

Når denne tillid er der, bliver Heart den stærkeste kommunikator. Dette er, hvad denne Buddha Mudra fremkalder – styrke og tillid i hjertet Self.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Vajrapradama Mudra Buddha?
Den centrum / hjertet af huset, stuen, den hovedindgangen .

 

DARMACHAKRA MUDRA

Darmachakra

Hvad er Darmachakra Mudra? Dharmachakra mudra udtrykker kontinuerlige energi (symboliseret ved et hjul / chakra), i den kosmiske orden. Hænderne er placeret i hjertet niveau med tommelfingrene og pegefingrene danner cirkler (svarende til Vitarka Mudra ). Den højre håndflade vender udad, og det venstre vender mod hjertet.

Dette mudra er forbundet med Buddhas første prædiken, eller undervisning. Det er ofte nævnt som repræsentation af undervisning om den kosmiske orden, som kommer fra (eller igennem) hjertecentret.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Dharmachakra Mudra Buddha?
Hjemmekontor eller stue.

 

UTTARABODHI MUDRA

uttarabodhi

Hvad er Uttarabodhi Mudra? Den Uttarabodhi mudra kaldes mudra af højeste oplysning. Denne mudra er dannet med begge hænder placeret i hjertet; pegefingre rører og peger opad, de otte andre fingre sammen.

Det er en håndbevægelse, der klart fremkalder en følelse af unshaked enhed i sig selv med tilpasningen til EU En kilde. Prøv at holde Uttarabodhi mudra for et par minutter, og fornemme den subtile energi skift i din krop!

Hvad er den bedste feng shui placering for en Uttarabodhi Mudra Buddha?
Syd eller nord Bagua områder i hjemmet eller på kontoret. Du kan også placere den på en fremtrædende, høj energi plet i dit stuen.

 

KARANA MUDRA

karana

Hvad er Karana Mudra? Karana mudra udtrykker en meget kraftfuld energi, med hvilken negativ energi er bortvist. Denne hånd gestus kaldes også afværge det onde. Du kan fornemme en meget bestemt, fokuseret energi bare ved at kigge på denne hånd gestus.

Hvis du har en Buddha med Karana Mudra, være meget opmærksomme om dens placering, det være sig i hjemmet eller på kontoret. Du behøver ikke have det til at stå over for den hoveddøren (som skulle have indbydende energi). Af samme grund, du ikke vil have det i dit soveværelse eller dit barns værelse.

Hvad er den bedste feng shui placering for en Buddha med Karana Hand gestus?
I alle bagua område , der har behov for en stærk clearing, eller i et problematisk område af huset (såsom vinduer mod en lavenergi gyde, for eksempel).

 

BUDDHA HOVED

Liv størrelse hoveder af Buddha begyndte at vise sig i Indonesien i slutningen af 12. og begyndelsen af det 13. århundrede, da buddhisme blandet med hinduismen. Buddha var oprindeligt en Hindu, og lederne siges at repræsentere ansigt Buddha på tidspunktet for oplysning. De store øreflipper er forbundet med velhavende klasse, Buddha blev født ind. Den øverste knude eller ushnisa er et symbol på åndelig visdom, mens håret krøller, halvt lukkede øjne og smilende mund repræsenterer dyb meditation og fred i sindet. Der er en stor følelse af indre ro og kraft med opnåelse af perfektion og medfølelse repræsenteret ved disse hoveder.

  • De lange øreflipper, hvilket er kendetegnet for helligdom og guddommelighed.
  • høj pagode på toppen af hovedet, hvilket er symbol på visdom, berømthed og held.

Kwan Yin

Kwan Yin er symbol på barmhjertelighed, medfølelse, visdom, skønhed, kvindelighed, kærlighed og blidhed. Hun bringer medfølelse og kærlighed til dem som trænger! Hun er beskytter af børn, rejsende og syge.

Det Guddommelige Moderprincip går igen i de fleste religiøse traditioner i verden: I kristendommen er det Jomfru Maria, i det gamle Ægypten Isis, i Tibet Tara og i hinduismen bl.a. Radha og Shakti.
Ifølge buddhistiske legender er Kuan-Yin en bodhisattva. Da hun blev oplyst og stod foran himlens port, hørte hun råbene om hjælp fra menneskene. Hun valgte da af medfølelse at blive tilbage på jorden, indtil alle var udfriet fra lidelse.

 

Den tykke “buddha”, Happy buddha, Smily buddha

Ham med den store mave
»Buddha-figurer er ikke generelt fede. Thailandske Buddhaer er slanke, mens de kinesiske og japanske Buddha-skulpturer er lidt mere velnærede,« siger Joan Hornby.

Der findes ikke en videnskabelig forklaring på, hvorfor nogle samfund har mere velnærede Buddha-figurer end andre.

»Men forestillingen om at Buddha er fed kan skyldes, at mange forveksler Buddha og en anden figur, der kaldes for Daduzi,« forklarer Hornby.

Daduzi er en omvandrende munk fra Kina, hvis navn betyder ‘ham, med den store mave’.

Daduzi-skulpturer sidder ved indgangen til mange buddhistiske templer og på kinesiske restauranter, så europæere kan nemt komme til at forveksle ham med Buddha. Hans tykke mave kan ses som et symbol på lykke og velstand.

Den asketiske Buddha i Etnografisk Samling. Ifølge legenden levede Sakayami Buddha i en periode af et riskorn om dagen, så der er ikke noget at sige til, at han blev tynd.
Daduzi har i Kina haft status som en inkarnation af den fremtidige Buddha, så han er også blevet dyrket som en religiøs figur.

»Europæere, der har besøgt Asien, har nok syntes figuren som forestillede den glade tyksak var sjovest at tage med hjem. Daduzi er en populær religiøs figur i Kina, men han er ikke nogen Buddha,« siger Joan Hornby.

Denne figur type bliver populært kaldt for Happy Buddha, men den korrekte betegnelse er Budai eller Pu-tai, japanerne kalder den for Hotei. Ifølge traditionen, så skal man stryge en finger hen over maven på denne figur, det vil bringe velstand og lykke.

6 små forskellige Glade Buddha figurer

Travel, Lucky, Happy, Love, Job, Money.

Sikker rejse: Stående Buddha med pengesæk og en guldbarre, og symbolisere lykke og velstand.

Kærlighed: Siddende Buddha siddende med sæk fyld med guld over skulderen. Er symbol på lykke og fremgang. Denne Buddha tilfører hjemmet mere fremgang og overflod.

Overflod: Stående Buddha, som holder en guldbarre (et ovalt kar med låg = pengemål) eller 2 med begge hænder. Denne Buddha bruges til opnåelse af velstand og rigdom.

Lykkeligt Hjem: Siddende Buddha med spadser stok og hat. Et symbol for rigdom, lykke og fremgang

Langt Liv: Siddende Buddha med en udstrakt fejrede” arm. Denne glade Buddha symboliserer glæde, latter og festivitas. Og er symbolet for et langt og lykkeligt liv.

Spirituel Rejse: Stående Buddha, men en vifte i den ene hånd og en flaske (wu lou) i den anden. Denne Buddha symboliserer et langt liv og et godt heldbred.

Hotei – Den lykkelige Buddha.
En zen-buddhistisk legende fortæller at Hotei (Den leende Buddha) igennem hele sit liv vandrede fra landsby til landsby.
Formiddagen ville han tilbringe sammen med byens børn idet han delte godter ud til dem fra sin sæk. Om eftermiddagen ville han gå rundt til byens handlende og tigge godbidder til børnene i den næste by.
Da han var blevet en gammel mand og lå for døden, stillede man ham spørgsmålet om han ikke havde fortrudt at han havde tilbragt sit liv på den måde, istedet for at samle en gruppe disciple omkring sig i et tempel som det var traditionen.Men over de næste dage kom børnene – som i mellemtiden var blevet voksne – tilrejsende for at tage afsked med deres mester.
De var i mellemtiden selv blevet oplyste på grund af Hoteis impuls i deres barndom. I Kina er han kendt under navnet Budai, og det siges at bringe lykke at røre hans mave en gang om dagen.
Man risikerer i hvert fald at blive lykkelig uden nogen anden grund!